3 czerwca – Światowy Dzień Roweru. Rybnik na dwóch kółkach
3 czerwca obchodzimy Światowy Dzień Roweru – święto promujące rower jako ekologiczny, zdrowy i dostępny środek transportu. Również w Rybniku jednoślad zyskuje coraz większe znaczenie w codziennym życiu mieszkańców.
Fot. ZDM W Rybniku
W Rybniku funkcjonuje stanowisko tzw. Oficera Rowerowego – osoby odpowiedzialnej za koordynację działań na rzecz poprawy warunków dla rowerzystów. Obecnie funkcję tę pełni Łukasz Karbowiński, Dyrektor Zarządu Dróg Miejskich w Rybniku. Opowiada on o przeszłości, teraźniejszości i przyszłości Rowerowego Rybnika.
1. Jak wyglądał Rowerowy Rybnik 10 lat temu?
Dziesięć i więcej lat temu w Rybniku rower postrzegano przede wszystkim jako narzędzie rekreacji, a nie codzienny środek transportu. Infrastruktura była bardzo ograniczona – istniały jedynie krótkie, często niespójne odcinki dróg dla rowerów. W centrum miasta brakowało tras i udogodnień dla cyklistów, a mieszkańcy korzystali z rowerów głównie w weekendy, wybierając leśne szlaki rekreacyjne. Idea roweru jako pełnoprawnego elementu miejskiej mobilności dopiero się rodziła.
Fot. ZDM W Rybniku
2. Jakie zmiany zaszły w ostatnich latach?
Przede wszystkim powołano stanowisko Oficera Rowerowego – to był krok milowy. Opracowane zostały Standardy Projektowe i Wykonawcze Systemu Rowerowego Miasta Rybnika oraz przyjęto Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP), który nadał rowerowi priorytet w strukturze transportowej miasta. Od tego momentu rozpoczęło się profesjonalne podejście do projektowania i rozbudowy infrastruktury rowerowej.
Dziś Rybnik może pochwalić się około 40 kilometrową długością infrastruktury rowerowej –
w tym dróg dla rowerów, pasów rowerowych oraz dróg dla pieszych i rowerów. Mamy również 170 km oznakowanych szlaków rowerowych, które w ostatnim czasie zostały zaktualizowane, a oznakowanie odnowione.
Jednym z najważniejszych powstałych elementów jest kręgosłup rowerowy miasta, czyli Bulwary nad Nacyną. To trasa łącząca północ i południe Rybnika – od Zabytkowej Kopalni Ignacy aż po Zalew Rybnicki. To niezwykle popularna trasa – wysoki standard wykonania, bezpośrednie połączenie ze śródmieściem i malowniczy krajobraz nadrzeczny sprawiają, że chętnie korzystają z niej nie tylko mieszkańcy, ale i goście spoza miasta.
Warto wspomnieć również o tym że w ostatnich latach również wprowadzono kontraruch rowerowy i kontrapasy na wielu ulicach jednokierunkowych (większość dróg jednokierunkowych w Rybniku). Aktywnie uczestniczymy w kampaniach takich jak „Ciś na Kole” czy „Aktywne Miasta”, angażując tysiące uczniów, przedszkolaków i mieszkańców. Powstały liczne wiaty rowerowe przy szkołach, boksy rowerowe, węzły przesiadkowe i setki nowych stojaków rowerowych, co w istotny sposób ułatwia codzienne korzystanie z roweru.
Fot. ZDM W Rybniku
3. Jakie są plany na przyszłość?
Plany są ambitne. Chcemy przede wszystkim skomunikować rowerowo dzielnice takie jak Boguszowice czy Chwałowice z centrum miasta oraz kluczowymi węzłami przesiadkowymi. W najbliższym czasie planujemy budowę tunelu rowerowego o długości ok. 400 metrów
w ciągu Bulwarów nad Nacyną, a także realizację brakujących ich odcinków. Kolejnym dużym przedsięwzięciem będzie realizacja już zaprojektowanej, niemal 10-kilometrowej trasy rowerowej po śladzie dawnej kolei piaskowej – od dzielnicy Kłokocin, przez Rybnik-Północ. Docelowo aż do Rybnickiej Kuźni. To będzie wysokiej jakości, szybka i komfortowa trasa, która połączy się z innymi elementami infrastruktury rowerowej, umożliwiając wygodny transport rowerowy przez znaczną część miasta.
W planach jest również budowa głównej trasy rowerowej wokół dzielnicy Maroko-Nowiny – największego skupiska mieszkańców w Rybniku.
Chcemy także kontynuować działania edukacyjne i promocyjne – zachęcając kolejne szkoły, przedsiębiorstwa i instytucje publiczne do wspierania mobilności rowerowej.
Mamy wiele pomysłów i dużą determinację. Kluczowe będą oczywiście środki finansowe – jeśli je zdobędziemy, możemy wprowadzić naszą wizję w życie
4. Jakie znaczenie ma rower w życiu mieszkańców Rybnika?
Rower to coś więcej niż środek rekreacji. Coraz więcej mieszkańców traktuje go jako realną alternatywę dla samochodu, szczególnie w cieplejszych miesiącach. Wierzę, że przy odpowiednich warunkach, rower może być używany przez większą część roku. A zapewniam że dojazd na dwóch kółkach o poranku do pracy naprawdę działa lepiej niż poranna kawa.
Rower ma również wymiar społeczny – rajdy, wyścigi i akcje miejskie integrują ludzi, budują lokalną tożsamość i poczucie wspólnoty. W naszym mieście mamy wiele tego rodzaju imprez co mnie osobiście cieszy – sprawia to że rower staje się codziennością lokalnej społeczności.
Dla wielu dorosłych to codzienny środek transportu do pracy, dla dzieci i młodzieży – pierwszy krok ku samodzielności, a dla seniorów – sposób na utrzymanie dobrej kondycji fizycznej i kontakt z innymi. Można długo mówić o korzyściach, ale najważniejsze jest, byśmy wszyscy mieli świadomość, że rower może naprawdę więcej. Nie ma bardziej ekologicznego, ekonomicznego i zdrowego środka transportu
Fot. ZDM W Rybniku
3 czerwca to doskonały moment, by wsiąść na rower i odkryć Rybnik z nowej perspektywy. Bez względu na wiek, kondycję czy doświadczenie – rower jest dla każdego.